Didactisch handelen

Hier toon ik aan hoe ik leerdoelen, didactische werkvormen en het gebruik van ICT verbind.


4.1 Het maken van didactische keuzes

4.1.1 Door de inzet van ICT zijn leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar afgestemd. Bij het voorbereiden van mijn les maak ik gebruik van PowerPoint en laat in de eerste dia zien wat het leerdoel is van de student (zie afbeelding 1)

1. Dia PowerPoint

Hierdoor weet de student wat er van hem wordt verwacht en wat hij leert in deze les. Na mijn uitleg krijgen de studenten de opdracht om de theorievragen te maken van het hoofdstuk en op deze manier test ik of ze de lesstof in hun hebben opgenomen (zie screenshot 2). 

2. Screenshot theorieopdracht

Deze theorievragen maken ze in de online leeromgeving Itslearning en leveren daar de antwoorden ook in, zodat ik het dan weer kan beoordelen. Uiteindelijk als het hele hoofdstuk is afgerond krijgen ze een toets(zie screenshot 3).  Deze wordt ook afgenomen in Itslearning en op deze manier zijn door de inzet van ICT de leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar afgestemd.

3. Screenshot toets in Itslearning

4.1.2 In punt 4.1.1 toon ik aan dat ik een relevante, rijke en effectieve leeromgeving kan inrichten met ICT.

4.1.3 Ondersteuning geven aan de student in het individueel werken doe ik  door de student zijn huiswerk te laten maken in de online omgeving Itslearning (zie 4.1.1) of bijvoorbeeld door ze te laten werken in een Kahoot (zie 1.1.2) . In de klas kunnen ze me vragen stellen en waar nodig kan ik de student helpen. Indien ze het huiswerk thuis maken kan ik ze ondersteunen door feedback te geven op hun ingeleverde werk. In het programma kan ik een bericht schrijven en zodra ik dat opgeslagen heb krijgt de student een melding hiervan op hun telefoon of laptop en kunnen ze mijn feedback lezen.

Tijdens de online lessen maken we gebruik van Microsoft Teams. In deze omgeving kunnen we met elkaar communiceren door middel van beeld en spaak en kan ik ook mijn PowerPoint delen, zodat ik van huis uit een les kan geven. Teams heeft ook de mogelijkheid om de klas weer op te delen in kleinere groepen de zogenaamde break out rooms. Ik heb hier gebruik van gemaakt op de volgende manier. De studenten krijgen van mij een theorieopdracht die ze dan moeten maken in groepjes van 3 of 4 studenten. Ik maak dan een paar vergaderruimtes aan en verdeel de klas over deze ruimtes. Als ik de namen heb ingevoerd en druk op vergadering starten, dan komen de studenten automatisch in de voor hun gekozen ruimte. Vervolgens kunnen ze de opdracht maken en samen overleggen. Tussentijds kan ik elke vergaderruimte afzonderlijk bezoeken om de studenten te helpen of te tips te geven. Als de tijd om is eindig ik de sessie door aan te klikken "sessie beƫindigen" en dan komen de studenten vanzelf weer terug in de vergaderruimte waarin we de les begonnen. Nu kunnen we de antwoorden vergelijken met elkaar en ik beoordeel of ze het goed hebben gedaan. Op deze manier toon ik aan dat ik de studenten samenwerkend laat leren in een digitale omgeving. Dus met een effectieve inzet van ICT.


4.2 ICT organiseren in de digitale leeromgeving

4.2.1 Tijdens het beoordelingsgesprek ga ik aantonen dat ik de benodigde faciliteiten, hard- en software kan organiseren.

4.2.2 Tegenwoordig is de mobile telefoon niet meer weg te denken uit ons leven. Het lijkt er bijna op dat die telefoon vastgeplakt zit aan de hand van de mens. Dit is niet alleen in het huidige straatbeeld te zien maar ook op school. Nou moet ik zeggen dat ik mij daar ook schuldig aan maak, want ik kijk ook geregeld op mijn telefoon. Alleen in de klas tijdens het lesgeven natuurlijk niet, in tegenstelling tot sommige studenten. Af en toe presteren studenten het om tijdens de les een filmpje te bekijken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Hier zeg ik dan wat van en zet mijn les weer voort. Dit is het nadeel van de mobile telefoon, maar er zijn ook voordelen natuurlijk. Als ik bijvoorbeeld Kahoot of socrative inzet dan hebben ze hun telefoon nodig. De telefoon kunnen ze ook gebruiken om hun huiswerk op te maken of iets in te leveren in de online omgeving. Uiteraard is het makkelijker op de laptop, maar de mogelijkheid is er. De inzet van de mobile telefoon vind ik daarom prima en heeft zeker een meerwaarde in het onderwijs. Ook al is het alleen maar voor de communicatie  door middel van een groepsapp.

4.2.3 Het is zinvol om het digibord in te zetten. Niet alleen doordat je hiermee de hele klas kunt bereiken door de grootte van het beeld, maar ook voor de diversietijd van de studenten. Niet ieder student kan zich een beeldvormen van hetgeen dat je mondeling uitlegt voor de klas. Het digibord is het ideale hulpmiddel om je lesstof te verduidelijken en dit doe ik dan niet alleen met tekst, maar ook met tekeningen, afbeeldingen en soms ook met filmpjes. Het bijkomende voordeel is ook dat het voor mij een steun is, want het digibord is eigenlijk mijn "spiekbriefje". Hieronder een kort fragment van een les van mij met de inzet van het digibord.

5. Fragment inzet digibord


4.3 Arrangeren van digitaal leermateriaal

4.3.1 / 4.3.2 In het begin van de Lock down had ik een Digitaal leer arrangement gemaakt voor de studenten. Zoals bij elke lesvoorbereiding  had ik een PowerPointpresentatie gemaakt (zie fragment 8). Dit heb ik op beeld opgenomen en voorzien van ingesproken uitleg. Deze video heb ik in Itslearning onder mededelingen gezet en zodra de student Itslearning opent kan hij direct zien dat ik de video heb toegevoegd(screenshot 6).  Zodra ze het filmpje aanklikken worden ze naar een andere pagina geleid en kunnen ze de video bekijken(screenshot 7). Daarna kunnen de studenten de theorie- of tekenopdrachten maken die ik heb aangegeven onder het kopje "taken". Aangezien niet iedereen het in een keer snapt is het mogelijk om de video meerdere malen terug te kijken en dat kunnen ze op hun eigen gemak doen. Op deze manier ben ik dus aan het differentiĆ«ren. De ene student heeft het namelijk snel door en gaat direct naar de theorie vragen of maakt de tekenopdracht, terwijl de andere student de video meerdere keren bekijkt en dan pas de opdrachten uitvoert.

4.3.3 In videofragment 5. over de inzet van het digibord of het videofragment 8. de online PowerPointpresentatie is te zien dat ik rekening hou met beeldscherm didactiek. Onder beeldscherm didactiek wordt verstaan dat je rekening houdt met de leesbaarheid van je presentatie. Zoals je ziet hou ik een groot lettertype aan voor de tekst en duidelijke en grote foto's. Hierdoor is het voor de studenten achterin de klas ook goed te zien. Ook zorg ik dat er niet teveel informatie of afbeeldingen op een dia staan, zodat het overzichtelijk blijft. Kleurgebruik is ook iets waar ik rekening mee hou, want zwarte teksten op een donkere ondergrond werkt natuurlijk niet en is niet goed te zien.

6. Screenshot mededeling in Itslearning

7. Screenshot weergave presentatie film

8. Online PowerPoint presentatie


4.4 Kennisoverdracht

4.4.1 / 4.4.2  Onder de indicatoren 4.1 tot en met 4.3 heb ik aangetoond dat ik gebruik maak van ICT bij mijn instructies en daarbij diverse hard- en software kan inzetten. Het gestructureerd oefenen door de studenten heb ik hier ook omschreven, want dat doen de studenten aan de hand van theorie- of tekenopdrachten die ze moet maken en inleveren in Itslearning.


4.5 Kennisconstructie

4.5.1 Aan de hand van een Mindmap bevorder ik de actieve kennisconstructie van de student. Zo leren ze nieuwe informatie te verbinden aan wat ze al weten. Nadat ik een hoofdstuk heb behandeld laat ik de studenten een Mindmap maken en ik laat ze dat meestal op papier maken. Als ze de Mindmap klaar hebben moeten ze daarvan een foto maken en in Itslearning zetten. Een enkele keer maak ik gebruik van ICT door ze online een Mindmap te laten maken (zie Screenshot 9). In dit voorbeeld gaat het over funderingen en ik heb de studenten alvast een voorzetje gegeven door 4 onderwerpen aan de "ballon" fundering te verbinden. De bedoeling is dat ze zoveel mogelijk termen bij deze voorwerpen zetten.

9. Screenshot Mindmap

4.5.2 / 4.5.3 Ik leer de studenten leren door ze bijvoorbeeld een tekenopdracht thuis te laten maken die ze vervolgens moeten uploaden in Itslearning (de online leeromgeving). Op deze manier moeten de studenten eerst zelf proberen om een bepaald detail van een constructie te tekenen. Dit doen ze met de kennis die ze op hebben gedaan in de theorie tijdens de les die ik heb gegeven of de kennis die ze opgedaan hebben in de praktijk. Met behulp van mijn tekentablet kan ik in de afbeelding van de tekening aangeven wat ze fout hebben gedaan en wat er aangepast moet worden. Doordat ik hier een opname van maak, spreek ik ook tekst in en geef op deze manier feedback op de tekening (zie opname 10)

10. Opname feedback op tekenopdracht


4.6 Beoordelen van leerprestaties en evalueren van onderwijs

4.6.1 / 4.6.2 / 4.6.3 Hieronder een video opname van mij, waarin ik aantoon dat ik een digitale toets kan maken en organiseren. 

11. Opname digitale toets maken

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin